3 lectii de marketing 15 ianuarie 2018

Daca am fi constienti de puterea pe care o avem ca si multime, am realiza ca de fapt lucrurile stau in mainile noastre, ca noi decidem. Insa tocmai acesta este cel mai mare dezavantaj al nostru, faptul ca suntem multi. Diferiti.

Dar sa o iau cu inceputul si cu explicatia asupra a ce caut eu in mijlocul acestui subiect.

Nu voi incepe de la Adam si Eva, desi e interesant si acolo un aspect, chiar doua, cu privire la mase, ci ma voi indrepta mai spre inceputurile mele in munca mea.

Am descoperit la un moment dat ca imi place sa realizez lucruri cu propriile maini, apoi am aprofundat si am realizat si ce fel de lucruri prefer in detrimentul altora. Nimic exceptional. Realizez accesorii pentru mirese. Si alti oameni o fac.

Am ajuns apoi intr-un moment de maturitate halucinanta in care am realizat ca trebuie sa imi pot vinde munca pentru a o continua si pentru a supravietui. Si gata, uite motivul pentru care scriu astazi aceste randuri.

Insa daca ar fi atat de simplu, probabil ca acum as dormi si nu as tasta in aproape miez de noapte despre framantarile mele.

Nu am studii in domeniul artelor, iar numindu-ma singura artist ori designer e deseori o subtila autoironie. Serios, chiar asta fac: desenez, schitez, construiesc si realizez accesorii pentru mirese, cum sa ma autointitulez, medic?! Bine, ei au studii, corect. Hai sa o numim de data aceasta „amatoare”, pentru ochiul sceptic si usor invidios care ar putea citi aceste randuri.

Insa orice amator care face ceva, trebuie sa vanda acel ceva, pentru ca trebuie sa traiasca. Si isi vinde produsul familiei, poate, apoi prietenilor, daca ii are, si dupa vecinilor. Si gata. Iar daca realizezi accesorii pentru mirese, iti spun eu sigur ca nu vor veni sa iti cumpere produsul si a doua oara, si nici nu le doresti asta, in cazul in care plecam de la ideea ca esti un om bun.

Cum vinzi in continuare? Hai sa iti spun cum am incercat eu: prin reclame. Pe Facebook, in reviste, pe bloguri, pe unde simti la acel moment. Pentru ca asa se fac lucrurile cand nu stii decat o treaba si pe restul le faci dupa ureche. Si arunci banii degeaba, poate iti mai vin doi trei clienti din reclamele astea, si cam atat. Da, aud criticile: reclamele bune aduc oameni. Nu neg. Dar acum nu imi pasa.

Ce am mai incercat: sa studiez marketing-ul. Doar ca am iesit din treaba asta vanata toata de palmele primite din partea unei realitati taare departe de lumea mea mica si simpla. De ce? Citeste primul paragraf al articolului de fata.

Din acel moment am trecut prin multe, tare multe etape de du-te/vino. Nu le pot descrie in cuvinte, e prea multa furie pe undeva si risc sa nu fiu obiectiva. Amuzant, de parca ar putea fi cineva obiectiv vreodata. Revenind, uite cateva lectii invatate in urma studiului meu in ale marketing-ului practic, cu iz din domeniul vanzarilor:

1. In reclame apar cei care le platesc, nu cei care merita. Poate ca unele produse carora li se face reclama merita, personal asa am descoperit cateva produse bune pe care le folosesc destul de des si cu drag. Eu cred insa ca sunt foarte multe produse si brand-uri care nu isi permit reclame, spatii in mall-uri, locuri vizibile in reviste, sau mai stiu eu ce metode de a se face cunoscute, si merita sa se si trambiteze despre unele dintre ele. Cum alegi totusi un produs bun? Fiind sincera cu tine insati. Intreaba-te de ce cumperi acel produs, iar daca raspunsul este unul care sa iti satisfaca propria constiinta, ia-l. Daca nu, nu-ti mai pierde vremea degeaba.

2. Prefer un produs bun in ambalaj prost decat un produs prost in ambalaj atractiv. Da, idealul e sa aiba fiecare brand pe care il prefer, cate un spiridus geniu in spate care sa faca un branding de sa merg teleghidata catre raft, iar in cutie sa gasesc un produs genial. Numar pe degete firmele astea. Insa si de data aceasta, conteaza sinceritatea, fata de propria persoana mai ales, ca si client. Nu ma voi referi la firmele care apeleaza la siretlicuri manipulatoare pentru a convinge lumea sa le cumpere produsele lor de doi bani cu sume mult exagerate, si asta pentru ca are legatura tot cu furia amintinta mai sus.  Ma intereseaza sa trag un semnal de alarma, iar eticheta produsului poate fi ea insasi o alarma. Pentru cine mai crede in etichete. Oricum, la capitolul acesta, din ce am reusit sa inteleg pana acum, marea majoritate a oamenilor va alege produse pentru cum arata, pentru cine le recomanda (bloggeri, vedete, influenceri). Intr-un asa context, cine ii poate invinovati pe producatorii care exploateaza asta din plin?! Eu. O amatoare. Pentru ca poate, doar poate, mai suntem si oameni dincolo de toate. Dar sa trecem la urmatoarea lectie.

3. Ce-i ieftin e scump si ce e scump e ieftin. Pe asta o stiu de cand eram prea mica sa o inteleg. Nu am mai auzit-o de foarte multi ani, insa citind muntii mei de carti de marketing si vanzari, si ramanand cu expresia printr-un cotlon al mintii la categoria cu ‘lucruri de inteles cand cresc mare’, mi s-a aprins beculetul si m-am prins si eu. E geniala chiar. Asa geniala ca s-a agravat, incat au ajuns si lucrurile scumpe sa fie scumpe! Cum functioneaza: cumperi ceva ieftin, hai sa zicem un accesoriu pentru mireasa, ca in astea stau ingropata aproape toata ziua. Gasesti unul foarte mai ieftin, cat de cat asemanator cu cel care te-a cucerit dar era cam scump si era vandut in alta parte. Il cumperi pe cel ieftin si te simti de parca ai facut afacerea secolului. E mai din plastic, e mai grosolan asa, cam sifonat, dar te casatoresti, vei fi mireasa, mai ai si altele de facut si crezi ca n-o fi detaliul asta asa important, ca doar mai vine acoperit de vreo suvita. Si gata. Si cam asa iti traiesti si restul vietii, pe ideea ca merge si asa. Si e alegerea ta pana la urma, dar e una scumpa, pentru ca la un moment dat o vei regreta si nu vei mai avea ce face in sensul asta, cel putin nu in privinta alegerilor facute deja.

De ce produsul scump e ieftin? Hai cu alt exemplu: vrei sa iti iei un telefon, cel vechi e chiar asa, vechi si merge aproape scartaind. Si cauti, te informezi si te decizi sa iti iei un telefon de ultima generatie, al unei firme recunoscute, nu pe ultimul lansat ci penultimul: pretul i-a mai scazut putin fata de cat era la lansare, diferentele dintre el si urmatorul nu sunt atat de mari la specificatii, e o marca ce se respecta si face asta si cu clientii sai. Sau il iei chiar pe ultimul lansat, o fi cu mult mai bun. Vei da o punga de bani, dar e o investitie pe termen lung, o investitie in tine. E scump initial, dar se dovedeste a fi ieftin, pentru ca te va tine suficient timp cat sa-si merite banii. La mine cel putin, a functionat si schema, si-mi functioneaza in continuare si telefonul.

Categoria cea mai rea, e cand e scump si la inceput, dar si dupa. Si e suficient sa intri in mall-uri, unde e plin de astfel de brand-uri, cu tipul acesta de produse si preturi. Stiu, sunt aparata de puterea miraculoasa a unui ecran ce sta intre mine si rosiile ce ar putea fi aruncate pentru ca am indraznit sa scriu asa ceva. Insa de prea multe ori mi-am aruncat banii pe produse ale brand-urile tipice mall-urilor, si nu erau putini, ca sa ma tina o bluza 2 purtari, o pereche de sandale 3 purtari, o pereche de pantaloni o singura purtare, ori sa vin acasa si sa ma trezesc cu un material atat de prost si necalcabil al unei piese vestimentare. Scump si la inceput, scump si dupa. Solutia: uneori eticheta, de cele mai multe ori un pic de cautare de informatii suplimentare despre produs, iar cu privire la piesele vestimentare recomand designerii romani. Oamenii astia fac produse cusute cu simt de raspundere, isi pun sufletul in munca lor, si-i apreciaza mai degraba strainii. Asta pentru ca noi, masele in general, suntem ocupate sa cumparam din mall-uri fast fashion.

Concluzia finala? Poate o solutie ar fi sa nu ne mai purtam asa cum suntem tratati, ca niste mase. Atata vreme cat jucam rolul acesta, de catelusi hraniti prin gard cu orice, nu se va schimba abordarea. Marile companii vor continua sa produca in masa, cu mase de oameni prost platiti, pentru mase de oameni manipulate si manipulabile.

Cauta producatori locali: pentru ceaiuri, incaltaminte, ciocolata, haine, flori, cosmetice, lista e extrem de lunga, pentru ca se produc in Romania atat de multe bunatati ce merita descoperite! Ia-ti fructele si legumele din piata, invata sa recunosti adevaratii producatori. Unde se poate, cumpara local. Fii selectiv si aici, alege ce ti se potriveste tie, ce iti spune instinctul ca ai nevoie, pentru ca nu degeaba ti l-a dat Dumnezeu. Fii sceptic dar fara prejudecati: pune intrebari despre produs, afla ce te intereseaza pe tine, nu ce vrea producatorul sa stii.

E simplu. Pentru ca alegerea e a fiecaruia dintre noi.

cu drag,

Loredana C.

« Coronite, diademe, tiare mirese / propunerile LORELAI
3 lucruri pe care sa nu le uiti dupa nunta »